Brug din lokalkomité – vi er til for dig
Hjerteforeningen Allerød repræsenterer knap 940 medlemmer – i en kommune, der har en vision om at være en af landets sundeste!

Bestyrelsen består af demokratisk valgte medlemmer, der alle arbejder frivilligt for hjertesagen. Se bestyrelse

Lokalforenigens kontakt e-mail: [email protected]

Det frivillige arbejde har afgørende betydning for at udbrede Hjerteforeningens arbejde lokalt. Vi arbejder med oplysning, forebyggelse, behandling og støtte til hjertesyge.

Vi arbejder aktivt for, at så mange som muligt melder sig ind i Hjerteforeningen, og bliver aktive i lokalforeningen, til gavn for Allerøds borgere.

Vi er ikke politiske, men arbejder for et tæt samarbejde med lokalpolitikkerne – bl.a. i Sundhedsnetværket – for at forbedre en allerede sundhedsfremmende kommune.

Vi ønsker at være synlige og inddrage den enkelte borger via diverse arrangementer; motion, foredrag og andre lokale aktiviteter.

Vi ønsker et tæt samarbejde med pressen – herunder bla. lokalaviser – for dermed at udbrede kendskabet til vores vigtige arbejde.

Overlevelsen efter hjertestop uden for hospital er i dag cirka 16 procent, mens den i 2016 var 10,4 procent.

Med genoplivning og brug af en hjertestarter inden for 3-5 minutter efter hjertestop kan chancen for at overleve øges til 50-70 procent, hvorfor det er meget vigtigt, at alle har adgang til hjertestartere i deres nærmiljø, at så mange som muligt kan anvende dem samt kan yde liv reddende førstehjælp.

For at mindske risikoen for hjertesygdomme og hjertestop er en sund levevis vigtig, og også her er vi aktive med foredragsaktiviteter.

Motion er uhyre vigtig og livsnødvendig. Uanset ens fysiske formåen må man dyrke motion i den udstrækning man kan.
Vi har 3 hjertestier i Allerød Kommune, i henholdsvis Blovstrød fra Blovstrødhallen, i Rønneholtparker fra Børenhuset Firkløveret på Violvej, samt i Årtusindskifteskoven i Lynge fra Lyngehallen, og vi afholder forskellige ture på disse. Forår og efterår afholder vi Hjertevenlig motion i naturen under ledelse af vore fysioterapeuter, så der er rige muligheder for at kombinere vores skønne natur med sunde aktiviteter.

Du finder alle vore arrangementer annonceret i kalenderen: Kalender – Hjerteforeningen Allerød